Jak dobrze wydajemy pieniądze na marketing – wskaźnik RoMI


Zwrot z inwestycji w marketing (Return on Marketing Investment) to wskaźnik, który mówi nam czy dobrze wykorzystujemy środki przeznaczone na marketing. Definiujemy go jako stosunek zysku ze sprzedaży, która była następstwem określonej operacji (lub ich grupy) marketingowej do kosztu tej operacji.

Zauważmy tutaj, że aby efektywnie mierzyć ten wskaźnik musimy mieć możliwość prześledzenia jakie działanie marketingowe skłoniło klienta do kontaktu z nami – realizuje się to na kilka sposobów:

  • akcje marketingowe prowadzą na różne strony docelowe (ang. landing pages), gdzie oprogramowanie naszej strony WWW dokonuje powiązania kontaktu z akcją
  • kupon rabatowy z którego korzysta klient przy zakupie jest jednocześnie identyfikatorem akcji
  • pytamy klienta wprost jak się o nas dowiedział – za pomocą formularza na stronie przy rejestracji lub zakupie, lub jeżeli mamy z nim kontakt osobisty w trakcie którejś z rozmów

Gdy nie mamy tej informacji możemy spróbować oszacować, która część sprzedaży jest powiązana z akcją na podstawie analizy zmiany w sprzedaży jaka nastąpiła bezpośrednio po przeprowadzeniu akcji. W takim przypadku wzrost przypisujemy do działania marketingowego i z tej części sprzedaży liczymy zyski.

*Ikonka Freepik z www.flaticon.com