Wzrost Przychodów (Growth in Revenue) – sposób obliczania, przykład i zastosowania
Wzrost Przychodów (ang. Growth in Revenue) to jeden z głównych wskaźników stosowanych by określić prędkość rozwoju firmy. Mówi o szybkości rozwoju firmy i dlatego jest jedną z kluczowych pozycji, gdy badamy kondycje firmy. Daje nam sygnały odnośnie wielu procesów w fitmie i stąd często jest stosowany praktycznie do wykrywania problemów w procesie sprzedaży i oceny działań marketingowych.
Wzrost Przychodów – co to właściwie jest?
Wzrost Przychodów to wyrażona procentowo zmiana w wielkości sprzedaży firmy w dwóch następujących po sobie okresach. Pokazuje na stopień w jakim przychód firmy rośnie lub maleje. Firma zanotowała 20% wzrost przychodów rok do roku na poziomie 20% gdy przychody w roku aktualnym są o 20% większe niż w roku poprzednim (na przykład gdy sprzedaż firmy w roku 2018 wyniosła 1 milion złotych, a w 2019 już 1.2 miliona złotych)
Obliczanie Wzrostu Przychodów
Wzór na Wzrost Przychodów
Zmiana przychodów kwotowo = Wielkość przychodów w aktualnym okresie – wielkość przychodów w okresie poprzednim
Wzrost Przychodów [%] = Zmiana przychodów kwotowo / Wielkość przychodów w okresie poprzednim
Najczęściej stosowanym przedziałem czasowym jest rok, ale wiele zależy od dynamiki firmy – często bardziej odpowiednie jest obliczanie wskaźnika kwartalnie, miesięcznie etc.
Wzrost przychodów – prosty przykład obliczenia
Dla przykładu jeśli całkowita sprzedaż firmy w roku 2018 wyniosła 3.6 miliona złotych, a w roku 2019 4.1 miliona złotych, to mówimy o wzroście przychodów na poziomie pół miliona złotych (czy też niemal 14-procentowym wzroście przychodów – 4.1/3.6 = 113.88%)
Wskaźnik Wzrost Przychodów – zastosowania
Przychody zwiększamy działaniami marketingowymi (generujemy więcej szans sprzedaży). Aby szanse sprzedaży przekładały się na rzeczywistą sprzedaż powinniśmy mieć również sprawny kanał sprzedażowy – potencjalnie zainteresowani produktem nie powinni zostać do nas zrażeni gdzieś po drodze do zakupu – czy to przez nieprofesjonalną obsługę z naszej strony, mało atrakcyjne opakowanie, zbyt wysoką cenę, wady naszych produktów etc.
Jeżeli nie osiągamy założonych przez wartości Wzrostu Przychodów powinniśmy przyjrzeć się wszystkich działaniom firmy w tym kontekście i spróbować określić co dokładnie blokuje planowany rozwój.
Żródła: https://www.profitwell.com/blog/revenue-growth
*Ikonka Freepik z www.flaticon.com