Czy analityka biznesowa ma sens w małej firmie?

Analityka biznesowa – to proces przetwarzania (zebranych) danych w informacje, a informacji w wiedzę, tak aby zwiększyć konkurencyjność biznesu. Jest szeroko stosowana w dużych firmach w oparciu o rozbudowane i kosztowne systemy informatyczne. Warto się zastanowić czy również małe i średnie firmy mogą skorzystać na zastosowaniu podobnych technik i czy jest to opłacalne. Co więc może dać małemu przedsiębiorstwu tak pozyskana wiedza?

Lepsze decyzje biznesowe

Duża część decyzji w firmach małych i średnich jest podejmowana na podstawie przeczucia, wrażenia, że coś się sprzedaje a coś nie, że dana osoba pracuje lepiej niż inna itd. O ile bazowanie na przeczuciach w podejmowaniu decyzji jest często uzasadnione w przypadku doświadczonych menedżerów (którzy podświadomie rozpoznają podobieństwo do sytuacji z którymi mieli już do czynienia i aplikują rozwiązania, które okazały się właściwe w tamtych przypadkach), w przypadku osób o mniejszym doświadczeniu sprowadza się do zgadywania, które obarczone jest ryzykiem, że osoba zgadująca wybierze opcję, która nie jest najbardziej optymalna dla firmy.Proces zbierania, rejestrowania informacji w trakcie podejmowania takich decyzji i udostępnienie tej wiedzy wszystkim, którzy decydują w podobnych sytuacjach, pozwala im ograniczyć ryzyko podejmowania decyzji po omacku i podnosi jakość ich decyzji.

Szybsza analiza i lepsze planowanie

Obserwacja danych historycznych, poziomów produkcji (szeroko rozumianej) pozwala nam lepiej planować zadania na przyszłość – przewidywać okresy w których możemy spotkać się z przerwą w zapotrzebowaniu z jednej strony, a z drugiej unikać podejmowania się zobowiązań, które nas przerosną i mogą skutkować zawaleniem terminów, lub co gorsza obniżeniem jakości oferowanego przez nas produktu lub usługi (obie te sytuacje mogą być brzemienne w skutkach).

Zwiększone zadowolenie klienta

W centrum każdego biznesu stoi klient – jak nie zechce zapłacić za to co mu oferujemy to nic innego nie ma znaczenia – jesteśmy skończeni. Jeżeli sprawimy, że nie tylko zapłaci, ale będzie zadowolony zarówno z nabytku jak i z tego jak przebiegła transakcja, jest spora szansa że wróci po więcej. Nie ma nic lepszego dla firmy niż powracający klient. Szacuje się że średnio około 8% Twoich klientów generuje 40% całkowitych przychodów. Powracający klient jest nie do przecenienia. Mogąc prześledzić, co zrobiliśmy dobrze w sprawie jednego klienta pozwoli nam podjąć próby, zaaplikowania tego w innych sytuacjach sprzedażowych i wreszcie zbudować system/zestaw praktyk, który doprowadzi do jak największego zadowolenia klienta w sposób miarodajny i powtarzalny.

Ustabilizowane i samooptymalizujące się procesy w firmie

Analogicznie do modelowania i poprawiania działań służących zwiększeniu zadowolenia klienta, możemy modelować dowolne procesy w firmie – zwiększać produktywność, sposób postępowania z dostawcami, sposób poszukiwania potencjalnych klientów, obsługę posprzedażową, marketing itd.W każdej firmie są bardziej efektywni i mniej efektywni sprzedawcy, osoby które pewne zadania wykonują szybciej i osoby, którym idzie to wolniej. Tworzenie w sposób ciągły bazy wiedzy na podstawie wcześniejszych doświadczeń nie tylko ułatwi ‘równanie w górę’ mniej efektywnym, czy stanie się nieocenione dla nowych osób w firmie – co ważniejsze stworzy platformę do dzielenia się wiedzą pomiędzy osobami w biznesie, wiedzą, do której później będą miały dostęp inne osoby pracujące na wspólną korzyść firmy.

Ograniczenie kosztów

Średnio 35 procent naszych wydatków to koszty, których można było uniknąć przez lepszy dobór dostawców, lepszą alokację zasobów i czasu pracy. Śledzenie kosztów, analiza gdzie i jak wydajemy nasze pieniądze pozwala znacząco zmniejszyć ten współczynnik. Jest to jeden z najprostszych obszarów gdzie możemy wpłynąć na zyski (znacznie łatwiej jest zmienić dostawcę niż na przykład znaleźć klienta, albo przeprowadzić kampanię marketingową), więc na pewno warto poświęcić czas, żeby koszty w naszej firmie były pod ścisłą kontrolą.

Poprawiona polityka cenowa

Niezależnie od tego jaki jest Twój produkt lub usługa, jednym z najważniejszych zagadnień przy sprzedaży jest, jak ustalić za niego cenę. Analityka biznesowa da nam narzędzia do przeprowadzenia testów na różne strategie cenowe i tym sposobem pozwoli znaleźć najbardziej odpowiednie pułapy cenowe dla Twoich produktów.

Korzyści są, ale czy warto

Musimy pamiętać, że nic za darmo – dane do wnioskowania same się nie zbiorą – musimy włożyć pracę aby je zapisać. To to jeszcze pół biedy – część z tych danych zapisujemy tak czy inaczej (w końcu musimy wiedzieć co mamy do zapłacenia, co jest w magazynie itd). Jest też drugi koszt związany z infrastrukturą – część z tych systemów wymaga serwerów, skomplikowanej instalacji i obsługi programistów/administratorów. Tutaj rozwiązaniem są systemy SaaS – czyli aplikacja online, która nie wymaga instalacji tylko rejestracji i w której taką wiedzę przechowujemy – takie narzędzia są stosunkowo niedrogie, w większości przypadków płatność odbywa się w ramach niedużego abonamentu. Warto spróbować i zobaczyć po 2-3 miesiącach jakie korzyści daje firmie zbierana w ten sposób wiedza. Bardzo często już po takim okresie będzie widać obszary, gdzie można ograniczyć koszty, czy jak łatwo zwiększyć produkcję. I wtedy zdecydować. Na bazie wiedzy, a nie przeczucia.