
Jak określać bieżące cele strategiczne w firmie?
Sukces naszej firmy zależy od tego jak sprawnie będziemy poszukiwali możliwych ścieżek rozwoju, opracowywali ulepszenia, obniżali koszty, zwiększali zasięg naszych produktów. Jak określać nasze cele tak by zwiększać szansę na ich realizację?
Cel powinien być szczegółowy
Nasze cele powinny być określone możliwie szczegółowo – ‘zwiększyć sprzedaż’ jest zbyt ogólne – ‘zwiększyć sprzedaż o 5% w ciągu 3 miesięcy’ daje nam dużo lepszą orientację co tak naprawdę chcemy osiągnąć i zarazem dostarcza narzędzia do łatwej weryfikacji czy cel został osiągnięty, o ile się z nim rozminęliśmy i tak dalej.
Cel powinien mieć termin realizacji
Cel powinien zawsze mieć określony termin w którym ma być osiągnięty. Bez daty końcowej nasze zadanie nigdy nie stanie się na tyle pilne, by się na nim skoncentrować, a co za tym idzie prawdopodobnie nigdy nie uda nam się go zrealizować.
Miara realizacji celu
Postęp realizacji celu powinien być mierzalny – mając narzędzie do mierzenia takiego postępu będziemy w stanie określić czy poruszamy się do przodu, czy poruszamy się wystarczająco szybko, oraz kiedy najprawdopodobniej osiągniemy to co zamierzyliśmy.
Rodzaje celów
Nasze cele mogą być oparte na oczekiwanych wynikach (jak na przykład wielkość sprzedaży, zysku) lub na innych wewnętrznych czynnikach operacyjnych (jak na przykład jakość produktu, szybkość dostawy).
Cel główny i cele pośrednie
Realizacja celu głównego jest z reguły powiązana z realizacją celów pośrednich. Możemy postarać się o zwiększenie sprzedaży poprzez zwiększenie ruchu na naszej stronie. Im lepiej zdefiniujemy nasze cele pośrednie (znowu starając się żeby były szczegółowe, mierzalne i ograniczone czasowo) tym większa szansa, że cały zespół będzie dokładnie wiedział co robi i po co i co za tym idzie tym większa szansa, że cel nadrzędny zostanie osiągnięty.