Oprogramowanie w firmie
Wprowadzenie
Oprogramowanie biznesowe to oprogramowanie, które wspomaga prowadzenie działalności naszej firmy. Dzięki niemu efektywniej działamy, poprawiamy wykorzystanie informacji i koordynację zespołu, usprawniamy kampanie marketingowe i sprzedażowe, lepiej zarządzamy zasobami, relacjami z dostawcami i klientami, dostawami i produkcją.
Funkcje realizowane przez oprogramowanie zmieniają się w zależności od wielkości firmy – nawet najmniejsze firmy oszczędzają czas używając programów przyspieszających stałe fragmenty gry jak na przykład księgowość, kilkuosobowe zespoły lepiej koordynują działania i wymianę dokumentów poprzez dedykowane programy do współpracy, działy w większych firmach używają aplikacji ułatwiających zarządzanie danym aspektem firmy w większej skali, duże firmy posługują się zintegrowanymi systemami, które zapewniają zbieranie i optymalne wykorzystanie całej informacji w firmie i jej otoczeniu.
Jakie oprogramowanie nam się przyda w zależności od wielkości naszej firmy
Oprogramowanie potrzebne od początku (jedna i więcej osób)
Księgowość
Aby móc prowadzić jakąkolwiek działalność potrzebujemy prowadzić księgowość i móc wystawiać faktury – na rynku jest sporo programów do tego właśnie celu – popularne platformy to wfirma.pl, ifirma.pl i infakt.pl
Poczta elektroniczna
Aby umożliwić komunikację z klientami będzie nam potrzebny program pocztowy – popularne rozwiązania to Microsoft Outlook, oraz gmail.com.
Dokumenty
Aby móc stworzyć dokumenty typu oferta, wycena, prosta prezentacja etc. wykorzystamy pakiet programów biurowych – pozwalających tworzyć dokumenty tekstowe, arkusze kalkulacyjne i proste prezentacje – najpopularniejsze pakiety to Microsoft Office i Google Docs.
Strona WWW
Warto też zastanowić się nad stworzeniem w internecie wizytówki naszej firmy – popularnym oprogramowaniem umożliwiającym względnym laikom publikowanie własnych treści jest platforma WordPress.
Sklep online
Jeśli prowadzimy sprzedaż online to niezbędna okaże się platforma do sklepu online – popularne w Polsce Sky Shop i Sellingo pozwolą na szybkie zbudowanie naszego sklepu online.
Współpraca w zespole (5 i więcej osób)
Współpraca w zespole
W momencie gdy w firmie zaczyna być więcej osób dedykowana platforma do współdziałania ułatwi nam wymianę i przechowanie informacji w odpowiednich wątkach. Platforma taka jest często wzbogacona o możliwość graficznej organizacji danych w postaci tablic lub zbioru list. Popularne rozwiązanie w tej dziedzinie to Slack, warte uwagi są również miro.com i trello.com.
Prosty CRM
CRM (od ang. Customer Relationship Management – czyli ‘zarządzanie relacjami z klientem’) – to system zbierający informacje o naszych klientach. Dzięki niemu każda osoba od nas kontaktująca się z klientem ma przed sobą rejestr wszystkich naszych wcześniejszych interakcji z tym klientem. To pozwala klienta lepiej zrozumieć, bardziej rzeczowo odpowiadać na jego pytania i jak sama nazwa wskazuje budować z nim lepszą wieź.
Popularne rozwiązania: salesforce.com, insightly.com
Kadry
Wraz z pojawieniem się pracowników pojawiają się dodatkowo obowiązki administracyjne i warto zainwestować w program do HR (ang. Human Resources – czyli ‘zasoby ludzkie’). W Polsce nazywa się go programem kadrowym lub programem kadrowo-płacowym. Podstawowe funkcje takich programów to prowadzenie historii pracownika, rejestracja czasu pracy, urlopów, chorobowy, a także ułatwianie tworzenia listy płac i odpowiednich deklaracji podatkowych.
Gdy w firmie zaczyna się praca w kilku działach lub zespołach (15 i więcej osób)
Gdy firma osiągnie odpowiednią wielkość ilość zadań w każdej dziedzinie działalności wymusza stworzenie odpowiednich działań. To powoduje dwa efekty: postępuje specjalizacja poszczególnych działów oraz rozprasza się generowana w firmie informacja. Pierwszy z nich pozwala na lepszą optymalizację – wyodrębnienie i poprawienie procesów, które się powtarzają, a drugi wprowadza utrudnienie w efektywnym zarządzaniu firmą – rozproszona informacja musi być zebrana i zintegrowana przed podjęciem decyzji biznesowych.
Odpowiedzią na rozproszenie informacji są zintegrowane systemy informatyczne – pojedyncze programy, lub grupy komunikujących się ze sobą programów, które zbierają i integrują rozproszoną informację i w ten sposób umożliwiają efektywne zarządzanie firmą jako całością.
Najpopularniejsze typy takich systemów to:
- system CRM – wspomniany wcześniej system zarządzania relacjami z klientem
- system ERP – system do zarządzania zasobami firmy
- system PLM – system do zarządzania produkcją
- system SCM – system do zarządzania realizacją zamówień
- system BPM – system do zarządzania procesami biznesowymi
- system ECM – system do zarządzania dokumentacją w firmie
Omówimy je pokrótce poniżej.
System CRM
Opisywany już wcześniej system zarządzania relacjami z klientami (CRM) ma w kontekście dużej firmy znacznie więcej zastosowań niż tylko śledzenie interakcji z klientami. To za pomocą tego systemu przeprowadzimy kampanie marketingowe, prześledzimy cykl konwersji od pojawienia się szansy sprzedaży aż do zakupu, zsynchronizujemy procesy potrzebne do sprawnego działania help deska. Dobry system CRM pomoże nam w prognozowaniu sprzedaży, pokaże wskaźniki wydajności wszystkich procesów związanych z naszymi klientami.
Zobacz więcej w naszym artykule na temat CRM
System ERP – zarządzanie zasobami firmy
System ERP (od ang. Enterprise Resource Planning) – to system do zarządzania zasobami naszej firmy.
Pozwala na zebranie, śledzenie wszystkich kluczowych zasobów firmy – gotówki, mocy przerobowych, posiadanych materiałów, stanu magazynu. Pozwala również na szybkie zorientowanie się co do stanu zobowiązań firmy i innych podmiotów wobec firmy – należności, zamówień, wypłat itd. Dzięki systemowi ERP uzyskujemy całościowe i bieżące spojrzenie na wszystko co dzieje się w firmie i jednocześnie centralny pulpit do rozdzielania zasobów, które są w danym momencie dostępne i planowania takiego rozdziału na przyszłość. Głównym zadaniem systemu ERP jest ułatwienie przepływu informacji pomiędzy poszczególnymi działami w firmie i w ten sposób umożliwienie efektywnego bo opartego na pełnej wiedzy zarządzania firmą.
Popularne rozwiązanie: Comarch Optima
System PLM – zarządzanie produkcją
Firmy produkcyjne, dla których funkcje systemu ERP okażą się niewystarczające mogą skorzystać z systemu dedykowanego w stronę samego procesu produkcji nazywanego systemem PLM. System PLM – (od ang. Product Lifecycle Management, co oznacza ‘zarządzanie cyklem życia produktu’). System PLM jest wzbogacony o funkcje wspierające proces projektowania produktów, pozwala na generowanie szczegółowych zestawień materiałowych i wyposażony jest w szereg funkcji umożliwiających monitorowanie i zarządzanie procesem produkcji.
Popularne rozwiązanie: Autodesk Fusion Lifecycle
System SCM – zarządzanie łańcuchem dostaw
Dział firmy odpowiedzialny za zapewnienie obsługi posprzedażowej klienta skorzysta z systemu SCM – (od ang. Supply Chain Management, co oznacza ‘zarządzanie łańcuchem dostaw’). Główne funkcje to zarządzanie magazynem, obsługa zamówień, śledzenie działań logistycznych i stanów dostaw. System ułatwi również obsługę zwrotów i pozwoli uzyskać statystyki przeszłych i prognozy przyszłych zamówień.
Popularne rozwiązania: SAP SCM, Zoho Inventory
System BPM – zarządzanie procesami biznesowymi
System BPM – (od ang. Business Process Management, czyli ‘zarządzanie procesami biznesowymi’) nie zajmuje się określoną funkcją biznesu, a raczej pozwala nam usystematyzować procesy (powtarzające się sekwencje czynności). Wyodrębnienie i sformalizowanie procesów pozwoli nam przyspieszyć wdrażanie do nich nowych członków zespołu, określi role i pozwoli je mierzyć i optymalizować.
Oprogramowanie służące do tego celu z reguły zawiera:
- moduł do wizualnego modelowania procesów w oparciu o diagramy określające reguły działania w zależności od okoliczności
- narzędzie do tworzenia formularzy raportujących stan przebiegu procesu. Po wypełnienie formularze takie stają się raportem z wykonanej pracy w ramach danej części procesu
- moduł raportujący status przebiegających procesów w firmie wraz ze statystykami dotyczącymi ich wydajności
Systemy BPM często wspomagają również proces zarządzania projektami i automatyzują przepływ pracy pomiędzy osobami zaangażowanymi w proces.
Popularne rozwiązanie: monday.com
System ECM – zarządzanie informacją w firmie
ECM (od ang. Enterprise Content Management) – to zarządzanie dokumentami i informacjami firmy. System ECM przechowuje wszystkie dokumenty, określa poziomy dostępu i zapewnia mechanizmy autoryzacji. Ułatwia wspólną pracę i dzielenie się dokumentami.
Wybitny przedstawiciel gatunku: Attlasian Confluence
Oprogramowanie pisane na zamówienie czy gotowe
Gdy już zdecydyjemy się na wykorzystanie któregoś z wymienionych programów lub systemów w naszej firmie, nastepnym pytaniem na które powinniśmy sobie odpowiedzieć to czy zamawiamy stworzenie programu, który będzie dostosowany do naszej firmy, czy raczej korzystamy z oprogramowanie gotowego.
Oprogramowanie tworzone na zamówienie
Zalety:
- System stworzony na zamówienie będzie lepiej dopasowany do naszej firmy. Dostawca oprogramowania stworzy go w oparciu o to jak działa nasza firma i uwzględni wszelkie specyficzne dla naszej firmy sposoby działania.
- W przypadku gdy będziemy potrzebowali nowej funkcji możemy zamówić ją u dostawcy oprogramowania.
- Relacja z dostawcą jest bliższa, co w rezultacie najczęściej prowadzi do lepszego wsparcia dla klienta zarówno na etapie wdrożenia jak i już w trakcie użytkowania aplikacji.
- Integracja danych zebranych w firmie zanim został wdrożony program będzie prostsza – dostawca zapewni konwersję odpowiednich danych.
- Realizacja nawet wysoko specyficznych funkcji.
- Jeżeli zajdzie potrzeba integracji nowego programu z innymi aplikacjami w firmie dostawca ją zapewni (o ile będzie to możliwe).
Wady:
- Znacząco wyższa cena (cena stworzenia lub dostosowania systemu, a następnie wdrożenia musi zwrócić się przy dostawcy oprogramowania przy jednym tylko kliencie). Za każdą nową funkcję będziemy musieli zapłacić dostawcy.
- Mniejsza dojrzałość programowu – nowo tworzone oprogramowanie zawsze zawiera sporą ilość błędów i od ilości użytkowników zależy tempo znajdowania i usuwania defektów. Jeżeli jesteśmy jedynym użytkownikiem to oprogramowanie będzie siłą rzeczy mniej wytestowane.
- Stosunkowo mała baza wiedzy o użytkowaniu systemu – jesteśmy jedynymi użytkownikami systemu na świecie.
Oprogramowanie gotowe
Zalety:
- Duża ilość odbiorców to zdecydowanie niższa cena jednostkowa. Niższa o rzędy wielkości.
- Duża ilość klientów to lepiej wytestowany i w rezultacie zawierający mniej defektów produkt
- Duża ilość klientów to szersza dostępna wiedza na temat systemu
- System gotowy jest ciągle doskonalony by uatrakcyjnić go w oczach nowych potencjalnych klientów
- System gotowy ma lepszy interfejs z innymi systemami (systemami w naszej firmie i u naszych kontrahentów) – korzysta z ustandaryzowanych formatów plików etc.
Wady:
- Systemy gotowe nie są skrojone pod nasze specyficzne potrzeby, co oznacza, że pewne funkcje nie będą nam wcale potrzebne, niektóre podejścia mogą się okazać dla nas nienaturalne
- Relacja z producentem oprogramowania będzie znacznie mniej osobista, a wsparcie będzie siłą rzeczy mniej dedykowane.
- Musimy zdać się na funkcje, które producent dostarcza w ramach systemu.
[Instalacja czy chmura]
[Oprogramowanie dla firmy, oprogramowanie w firmie, programy biznesowe, oprogramowanie biznesowe, aplikacje biznesowe]
*Ikonka Eucalyp z www.flaticon.com