Planowanie strategiczne

Planowanie strategiczne jest procesem określania jakie są cele firmy i jak firma do nich dotrze. Polega on na oszacowaniu możliwości firmy, określeniu działań, które doprowadzą nas do celu i powiązaniu odpowiednich zasobów i osób do poszczególnych inicjatyw. Teoria strategicznego planowania dostarcza nam metod zadawania najważniejszych pytań i taktyk podejmowania decyzji w odpowiedzi na nie.

Choć jest domeną dużych organizacji również mały i średni biznes może skorzystać z wypracowanych technik i przeprowadzić planowanie strategiczne w nieco mniejszej skali.

Jak odbywa się ten proces?

Rozpoczynamy od określenia naszych celów poprzez analizę następujących tematów:

  1. Wizja firmy. Zaczynamy od nakreślenia (lub odświeżenia) ogólnej wizji firmy, jej misji i zasadniczych celów. To ułatwi nam późniejszy wybór w przypadku konkurencyjnych wobec siebie inicjatyw.
  2. Rynek na którym sprzedajemy nasze usługi lub produkty – jak dobrze jesteśmy przystosowani do rynku, co się zmienia w otoczeniu i jak się na to przygotujemy. Jakie pojawiają się nowe możliwości i jak je wykorzystamy. Jakie są potencjalne zagrożenia i jak się przed nimi zabezpieczymy.
  3. Klienci – czy i jak się zmieniają nasi klienci i ich preferencje. Czy pojawiają się nowe grupy (segmenty) klientów zainteresowanych naszą ofertą. Czy są segmenty, które możemy potencjalnie naszą ofertą zainteresować. Na tej podstawie określamy jak przystosujemy naszą ofertę by jak najlepiej pasowała do potrzeb klienta, jak dotrzemy do nowych potencjalnych grup klientów.
  4. Konkurencja. Określamy kim są nasi konkurenci, czym się od nas różnią i jaka jest nasza strategia na odróżnienie się od nich tak by potencjalny klient wybrał nas a nie konkurencję.

W ten sposób powstaje nam zestaw projektów i inicjatyw do przeprowadzenia. Kolejnym krokiem jest przypisanie do tych projektów odpowiednich ludzi z naszego zespołu, umiejscowienie ich w czasie, określenie ich kosztu oraz przypisanie im koniecznych zasobów. Tutaj bardzo ważne jest, żeby dobrze oszacować jakimi zasobami firma będzie dysponowała w momencie startu danego projektu i upewnić się, że będą one wystarczające by projekt miał szanse powodzenia.

Następnie staramy się przewidzieć co może pójść nie tak jak zaplanowaliśmy i zbudować rozwiązania taktyczne na wypadek wystąpienia tych sytuacji (strategia to z definicji kompletny zbiór taktyk na wszystkie możliwe scenariusze zdarzeń). Oczywiście nie przewidzimy wszystkiego, ale nawet jeżeli przewidzimy część niefortunnych sytuacji to zmniejszymy ryzyko, że coś pokrzyżuje nam plany kompletnie z zaskoczenia.

Następnie dla każdej inicjatywy, określimy sposób monitorowania postępu.Wykorzystamy wskaźniki efektywności (zobacz również artykuł o wskaźnikach efektywności) lub jakąkolwiek inną metrykę, która pozwoli nam szybko ocenić jak postępuje realizacja zadania.

*Ikonki Freepik z flaticon