Wydajność pracy w firmie doradczej

Firmy zajmujące się usługami profesjonalnymi jak usługi prawne, doradcze, księgowe, informatyczne etc. z reguły działają w ten sposób, że dany specjalista jest niejako wynajmowany klientowi według określonej stawki godzinowej.

W takim modelu kluczowym wskaźnikiem staje się Poziom Wykorzystania (Utilization Rate) godzin specjalistów obliczany jako stosunek liczby godzin płatnych przez klienta do stosunku wszystkich godzin, które specjalista przepracowuje u nas. W zależności od okresu jaki wybierzemy będzie to 40 godzin w skali tygodnia, około 170 w skali miesiąca, czy też około 2000 w skali roku.

Poziom wykorzystania godzin - wzór

Im wyższy poziom wykorzystania tym oczywiście lepiej. Musimy jednak pamiętać o pewnych pułapkach:

  • nie jest realne oczekiwać od pracownika, że przepracuje dla klienta całe godzin – po drodze pojawią się jakieś działania administracyjne, przerwy, lunch itd. – jeżeli uzyskamy średnio 6 godzin dziennie to powinniśmy czuć się zadowoleni
  • nasz pracownik może musieć uzupełnić wiedzę, aby pomóc w specyficznej sprawie naszemu klientowi – jeżeli wiedza, którą zdobywa mieści się w naszych zakładanych kompetencjach to nie powinniśmy wymagać od klienta płacenia za ten czas tylko potraktować to jako inwestycję. Powinniśmy to uwzględnić w naszej analizie wykorzystania czasu przez specjalistę.
  • jeżeli chcemy używać tego wskaźnika jako narzędzia motywującego (np. przyznawać premie proporcjonalnie do tego wskaźnika) powinniśmy być szczególnie ostrożni – pojawia się spore ryzyko, że ilość godzin płatnych przez klienta będzie mniej lub bardziej świadomie zawyżana

*Ikonki: Eucalyp (flaticon)